Wat als we nu eens kijken naar welke boom een boomhut kan dragen in plaats van te kijken naar de boomhut zelf? Dan vinden we als vanzelf raakvlakken tussen een boom en de structuur van de school.
Neem nu de vorm en de grootte van een boom. Die zijn afhankelijk zijn van de standplaats, de hoeveelheid licht en voedsel. Bij de school is dat net zo: de instroom van leerlingen bepaalt de structuur, het aantal klassen en de groei van de school.
Onze boom toont de structuur van de school en vertelt het verhaal over de kinderen die er opgroeien. De basis: een stuk van een heuse verlichtingspaal. Daarrond, heel strak: de takken, precies evenveel als het aantal jaren dat je hier doorbrengt op school. Onze boom is sterk, draagt het symbool van de boomhut én hij bloeit in de herfst! Uh, dat kan toch niet? Toch wel, bij deze boom gaat het zo…
In september krijgt elke nieuwe leerling een plexiglazen blad waarop z’n naam staat. Aan het begin van het schooljaar worden alle blaadjes opgehangen: van laagste tak (instapklasje) tot aan de hoogste tak in de boom (zesde leerjaar). Schooljaar voorbij? Dan worden de blaadjes er weer uitgehaald.
Op het einde van de lagere school – nadat ze hun groeitraject hebben voltooid – krijgt elke leerling zijn blad mee naar huis. Als herinnering voor later.