Voor deze campagne creëren we 23 duo’s, samengesteld uit een persoon met een psychosegevoeligheid en een kunstenaar. Om te begrijpen waarom, moeten we even out of the box denken en gaan we ervan uit dat psychische kwetsbaarheid en creativiteit soms heel dicht bij elkaar liggen.
Dat brengt ons bij het unik-id van een ‘box’: de doos. Want wie “out of the box” kan denken, bevestigt eigenlijk dat die box bestaat. Als we nu doen alsof we die box over de samenleving schuiven - zie je het voor je? – dan vermijden we chaos en creëren we grenzen tegelijkertijd. Op die grens ontmoeten de kunstenaar en de persoon gevoelig aan psychose elkaar.
De kunstenaar is diegene die de grenzen van de samenleving opzoekt, op de rand van de doos gaat zitten en daar dingen ziet die anderen niet meer kunnen zien. Iemand met psychose is diegene die door de ziekte uit de box wordt gekatapulteerd. De nieuwsgierige kunstenaar gaat kijken, en trekt de persoon met zijn psychische kwetsbaarheid weer tot op de rand.
Vandaar het idee dat de kunstenaar en de persoon met psychosegevoeligheid elkaar ontmoeten tijdens blind dates. Uit die ontmoeting ontstaat telkens een werk – een beeld - dat het unieke verhaal vertelt van de man of vrouw met psychosegevoeligheid. De samenleving is uiteraard nieuwsgierig naar het werk van de kunstenaar, en wil deze werken zien. Op die manier krijgt de samenleving een beeld van psychose en de mensen die ervoor durven uitkomen en zeggen: “Ik trap gewoon door”.”
Doet dit alles een belletje rinkelen? Dan heb je ongetwijfeld het programma ‘Gek en geniaal’ (2017) op tv gezien. Geïnspireerd door ons concept bracht productiehuis de Chinezen in 2017 8 van onze duo’s in beeld. De reeks was vier weken lang te volgen op Canvas en werd later herwerkt tot een docufilm “Strokes of Madness”. Daarna volgde “Ontoerekeningsvatbaar” waarin tien geïnterneerde mensen samen met een gerenommeerde artiest een kunstwerk maakten.
Alle kunstwerken werden tentoongesteld in Museum M, Museum Dr. Guislain en MoMu Provincie Antwerpen. Alle werken werden nadien in België geveild door het Londense veilingshuis Christie’s. De opbrengst ging naar de werking van Te Gek!?